Wekenlang heeft het team van DB Motorsport toegewerkt naar de 24 uur van Spa op het legendarische Belgische F1-circuit. Normaal gesproken één van de hoogtepunten van het raceseizoen. Deze editie was er een recordaantal inschrijvingen van 66 bolides; het zou werkelijk een uitputting worden voor zowel de coureurs als de auto’s. Woensdagmiddag al gingen alle auto’s met hun deelnemers in colonne naar Spa voor een presentatie van de auto’s en de coureurs. Ook de rijdersbriefing werd traditiegetrouw gehouden in het casino.

Donderdag stonden er twee vrije trainingen op het programma die door DB gebruikt werden om data te verzamelen en veranderingen te plegen aan de auto’s. Donderdagavond één kwalificatie in in het licht en één kwalificatie in het donker. Zaak was de snelste tijd neer te zetten in de eerste kwalificatie omdat dan de omstandigheden het beste zijn. Simon Knap nam de kwalificatie op zich en deed het zeker niet verkeerd maar moest uiteindelijk met een 33e plaats genoegen nemen. Dat de auto’s en coureurs aan elkaar gewaagd zijn blijkt wel uit het feit dat de eerste 40 auto’s binnen 2 seconden van elkaar zaten..

Jeroen den Boer had een super kwalificatie door zich als 5e te kwalificeren voor de superpole van vrijdag. Bij deze superpole strijden de beste twintig coureurs tegen elkaar voor de uiteindelijke startpositie echter door de slechte weersomstandigheden ging dit niet door en zodoende bleef Jeroen heel mooi vijfde.

Zaterdagmorgen reed Knap nog een warm-up van twintig minuten om te kijken of alles goed functioneerde aan de auto waarna Jochen Habets om 16.00 uur de start voor zijn rekening nam. Hij deed dit goed door meteen van 33 naar 25 te rijden en met goede rondetijden en mooie inhaalacties reed Habets na twee uur op de 18e plaats. Voor het derde uur kwam Andrew Danyliw in de auto en ook hij ging voortvarend verder tot dat na 10 minuten het enorm begon te regenen, zo erg zelfs dat de safetycar de baan in kwam. Na één ronde achter de safetycar sloeg echter het noodlot toe: het regende zo hard dat Andrew de auto verloor en de pitmuur in schoof en het einde race was. Niet alleen Andrew maar ook het gehele team waren er kapot van en zo eindigde de 24 uur van Spa voor Simon maar ook voor Leon Rijnbeek zonder dat ze een meter gereden hadden.

P7281820 Simon Knap

Maar DB Motorsport had nog een auto in de race die op dat moment rond de zesde plaats lag. Jeroen den Boer met Jeffrey van Hooydonk en Stephane Lemmeret deden het erg goed en lagen kort voor middernacht na dat er diversen safetycar-situaties waren geweest op de vierde plaats met uitzicht op het podium. De gehele nacht werd er uitstekend gereden en de konden de mannen het tempo vasthouden toen het om 6.30 uur ook daar mis ging. Stephane Lemmeret crashte hard in de bandenstapels zodat ook deze auto uit de race was.

Al met al een enorme domper voor het gehele team van DB Motorsport, de coureurs maar ook voor de meegekomen sponsors. Dat het zwaar was bleek uiteindelijk wel doordat er maar 33 auto’s van de 66 de eindstreep haalde. Nooit eerder zijn er zoveel safetycar-situatie’s geweest als deze editie van de 24 uur, maar liefst 15 keer is de safetycar de baan in geweest met een totale duur van 4 uur en 45 minuten.

De auto’s zijn terug in de werkplaats waar iedereen de knop om moet zetten want 11 en 12 augustus moeten Simon en Jeroen weer aan de start staan in Oostenrijk waar de 9e en 10e ronde word verreden van het ADAC GT Masters op de Red Bull ring te Oostenrijk.